lördag, juni 17, 2006

Stulen jord.

Nu har det hänt det jag trodde inte folk gjorde. Jag har blivit bestulen på en blomma. Jag bor ju på nedre plan och tänkte att jag skulle ställa ut något fint åt folk som passerar förbi på gatan.

Den annars så tråkiga trottoaren så grå och sandig är inte rolig att se på. Jag hade då tänkt mig att ha två blommor vid min ingång och hade glad i hågen köpt pelargoner. Nattetid tänkte jag att de fick ställas in eftersom jag bor nära ett par välbesökta krogar.

När jag idag var ute för att vattna dessa såg jag till min förtvivlan att en utav krukorna var borta. Den som var kvar var den som inte riktigt hade hämtat sig från omplanteringen förra veckan. Man har alltså valt ut den krukan som var bäst och vackrast.

Tråkigt! Tråkig attityd, stockholmare. Jag ville bara snygga upp fasaden med ett par blommor och de kostade nästan inget att köpa. Men ändå kunde någon inte hålla fingrarna i styr utan man valde att knycka en blomma utanför min dörr.

Det verkar vara dagens melodi, just att stjäla och roffa åt sig av livet. Det är ju inte lätt att ha rätt principfast uppfostran med en stabil moral i grunden som det ser ut i samhället idag. När det är nog inte lätt när alla roffar åt sig av materiella ting. Så pass att en blomma utanför min dörr kan medföra så stora habegär att man måste stjäla den. Jag får bara hoppas att denna människa finner sin lycka i något annat än i de små materiella sakerna människan omger sig med.

Medan folk lägger ner mycket tid på att samla saker, roffa åt sig prylar och pengar så märker hon inte att tiden går henne förbi. Om man, som jag, har upplevt att det abrupt kan ta slut i vilken sekund som helst, så vill jag råda alla till att tänka efter först. Pelargonen kan du inte ta med dig när du dör, låt oss njuta av den så länge vi kan, så länge vi är kvar på jorden.

1 kommentar:

TibroAli sa...

Det finns "folk" till allting!!

/TibroAli