torsdag, juni 22, 2006

Saknar näbben

Var inne på Karolinska i onsdags och mätte trycket i matstrupen. Ja visst, i matstrupen. Man ville kolla att mina magmunnar håller tätt och inte släpper igenom någon syra. Vilket är vanligt efter liknande operationer om transplantation.

Därefter fick jag en mindre sond genom näsan, svalg strupe ner till magen för att mäta PH. Även detta för att se att jag inte hade, så kallad, läckage från mage som kan spilla över i mina nya lungor. Processen gick ovanligt smärtfritt fick jag berättat för mig . Oftast tycker man att det är obehagligt och det brukade minsann inte gå så bra påpekade sjuksköterskan för mig ytterligare en gång.

Jag har blivit klämd, tryckt, vridigt på så mycket att jag inte tyckte denna undersökning var så påfrestande. Lite obekvämt med sonden i halsen i 24timmar men för övrigt var det ok.

Jag såg inte riktigt klok ut med slangen som stack ut genom näsan, och man hade tejpat en liten strut på tippen så att slangen satt stadigt fast. Jag såg ut som en kyckling med en liten monitor runt halsen. Så givet vis tänkte jag att jag måste ner till min syster som sitter i en kassa hela dagarna. Ja bara ett litet besök av mig iförd kycklingnäbb slang och monitor på magen. Jag krängde på mig ett par sjukhusbyxor också för att förstärka effekten.

Jag kom aldrig så långt att jag fick gå in i butiken, nej jag hänvisades till lastkajen på baksidan. Där kunde jag stolt visa upp mig långt ifrån alla kunder.

Ja och efter 24timmar blev jag av med näbben och värdena skulle granskas. Jag hoppas de blev bra själv får man göra det lite roligare än vad det är. Saknar näbben, näs-tan.

Inga kommentarer: