tisdag, januari 19, 2010

Dag 19



Förbjuda rökning? Ja. Jag tycker det är dags att förbjuda rökningen. Det kostar för mycket oss i samhället. Och i som inte röker får lida av rökarens val.

Som lungtransplanterad är det nästan helt omöjligt för mig att gå på Stockholms gator, alla står på trottoaren och röker. Eller så går dom och röker och som transplanterad är det nästan omöjligt att ta sig fram. Mina lungor drar i hop sig och det blir svårt att andas, precis som hos en astmatiker.

Det är tråkigt men gatorna har blivit helt omöjliga för mig och jag har förpassats till bilen eller sena kvällar och nätter till att promenera på staden gator.

Jag var i, mellandagarna, på Vällingbys utomhusköpcentrum. Där var det så många som rökte att det stank askkopp om hela området. Det blev ingen trevlig utflykt.

Det som är nästan värre an röklukten är att möta en rökare i hissen. Det är som att få ett knytnävslag i ansiktet och mans står bara där och hoppas på att man inte ska tuppa-av. Samma sak kan även hända på sjukhusten då man delar hissen med en äldre dam som tappat parfymen över hela kroppen, helst en hel liter om hon haft hade det hemma vid tillfället.

Inga kommentarer: