måndag, februari 25, 2008

Support hysteri.

Hela dagen gick åt att få kontakt med supporten. Som de flesta företag har vi "outsorce"-at ut supporten och nu sitter det massor support tekniker på andra sidan jorden och försöker svara på våra frågor.

Jag har problem med ett aktiverings-sertifikat för min dator. Så då beslöt jag mig för att ringa supporten. Men efter en djungel av alternativ knapptryckningar och uppmaningar på en alldeles oegänkännlig engelska så kom jag fram till en support tekniker och efter att jag framlagt mitt ärende så hör jag någon säga nogot obegripligt, Jag frågar vad han sagt men då får jag ett klick i örat, han lade på luren. Jaha tänkte jag det bröts väl så jag försökte igen, och igen.

Efter ett antal upprepade försök att få kontakt med den andra sidan, så gav jag upp efter det tredje klicket i örat. Ja de lägger bara på om de inte fattar vad jag frågar eller om det inte kan göra sig förstådda. Man får vad man betalar för, och detta måste vara skitbilligt att ha någon som lägger på samtalet i örat på kunden.

Hur kan detta vara bättre än det vi hade förut? Efter ytterligare sökning hittar jag deras hemsida och kan efter mycket möda lägga ärendet i deras ärendesystem. Som för övrigt fungerade otroligt dåligt, vartannat knapp tryck resulterade i ett "error", men jag jag vek mig inte, backade och försökte igen. Efter en timma hade jag lyckat lägga ärendet. Helt hysteriskt.

Hur kan detta vara billigare? Jag har ju suttit hela dagen med ett problem på en applikation, det finns ytterligare hundra tals applikationer som vi använder. Rent statistiskt , i värsta fall, kan det alltså ta hundra dagar med supporten innan jag kommer igång med arbetet. Kostar inte det pengar?

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad förvånad man blir!!
Visst är det Bill(igare) och kompetens räknas inte längre.

Cheferna är nöjda med supporten och det visar bara deras behov och nivå på kompetens...

/Tibroali