onsdag, juli 01, 2009

Rappakalja


Först vill jag varna alla läsare att denna artikel kommer att innehålla mycket tekniska termer, men jag lovar att försöka vara tydlig och dra ner på rappakaljan... om det går.

Jag har ju fått tillbaka lite skattepengar och det blev en liten nätt summa så jag tänkte att jag skulle köpa lite prylar. Efter noga undersökning kom jag fram till att jag behövde en ny kamera. Och om man köper en ny kamera betyder det att man kommer fota en hel del, i början i vart fall. Så jag köpte en liten behändig hårddisk. En hårddisk är för den som inte vet ett lagringsmedia man lagrar information på.

Kameran jag köpte var en Sanyo kamera/video, en xacti CG10 för den som vill veta exakt modell. Formatet är nytt och jag tänkte prova denna ett tag. Jag måste säga att nu när jag haft den ett tag så hittar jag fortfarande nya finesser. Och det är ett mycket bra betyg i sig men det är också en mycket bra kamera.

Jo till hårddisken, en LaCie 500GB och 500GB står för storleken på enheten (betydelsen av "enhet" kommer jag inte att förklara och om du inte vet vad det betyder så sluta läs nu.) Alltså nästan en halv TB (TB är alltså ca 1000 GB för den som hänger med är det säkert helt klart.)

Ok, men när jag använt denna enhet (här kommer det där ordet igen, ska du inte sluta läsa nu?) ett tag och jag börjar verkligen gilla formatet och funktionen på denna hårddisk. Det är en extern hårddisk, ja och som det låter så sitter den externt på datorn. Men helt plötsligt en dag på jobbet så börjar den smälla och klicka och jag blir lite hysterisk. Jag tror att den gått sönder varav jag slet ur den ur datorn.

Men se det skulle jag inte ha gjort för att som det flesta vet så måste man genom programmet, det som körs i skärmen du vet, avaktivera hårddisken. Och gör man inte det så förstör man hela installationen på den. Installation är den information som finns lagrad på disken.

Så nästa gång jag försökte koppla upp disken så sa datorn, nja den sa just inget ting men.... ja duvet, informationen på skärmen antydde att disken var trasig.

Nu kan man tro att det inte finns något man kan göra i denna situation. Ja, man just förlorat all information som man noggrant lagrat på den jätterymliga lilla disken. Disken är ett litet smeknamn på hårddisken för den som undrade.

Ja där stod jag utan en enda fil kvar. Men här kanske de flesta ger upp och kastar eller formaterar om sin lilla rymliga disk. Men inte jag. Jag har nu under de senaste 48 timmarna låtit skanna disken. Skanna betyder att söka igenom.

Och jag kan gladeligen meddela att jag återskapat vart enda ett av mina filer. Det tog tid men jag ger mig aldrig. Victory! ja det betyder seger på engelska, ha ha.

För Spotify användare:
Min Tio i Topp lista
Min Topp lista
Min Soft Topp lista

Inga kommentarer: