fredag, juli 24, 2009

Förbjud slaveriet.



Jag har alltid undrat varför en elefant nyligen fick spelet och dödade sin tränare. Första nyheten hittar jag redan 1911 då en tränare dödas av sin elefant men så sent som 2005 var den senaste olyckan framme. En elefant dödar sin cirkustränare.

Ja när jag ser hur vi människor behandlar djuren så kan jag förstå varför. Senaste rapporten är från USA där främst man anklagar en cirkus för onödig behandling av djuren. I detta tv-klipp får vi se obehagliga bilder på "Ringlings" behandling av deras elefanter. Jag varnar för känsliga bilder...

När jag söker på "Ringlings" på Youtube så hittar jag fler klipp på detta otroligt onödiga misshandel som sker på elefanter. Och som jag ser det så verkar det vara så att elefanterna får nog tillslut och ger igen mot sina tränare.

Och om man behandlar djuren på detta sätt så kan man inte räkan med någon annan utgång, djuren ger igen mot de som misshandlar dom. Och elefanter är mycket intelligenta djur så motståndet är säkert befogat. De vill inte vara våra clowner. Sluta med att lära dom triviala trick som roar oss.

Nej, nu är det dags att befria djuren ur sitt slaveri. Ingen levande individ skall hållas mot den egen vilja att utföra konster eller arbete åt människan. Vi ha utvecklats till en tänkande individ och vi ska inte fortsätta att missbruka andra levande individer.

Mer information om ämnet: Youtubefilm om cirkusen.

Inga kommentarer: