lördag, mars 07, 2009

Recept på gott matbröd.


Vadå recept på matbröd? Är jag inte riktigt klok eller? Nåja så farligt är det inte. Jag tycker det är rätt tråkigt att laga mat till mig själv, men när vi är ett par eller fler då är det faktiskt ganska kul.

(Observera att bilden är inte bilden på detta bröd utan bara en bild som ser ut som den)

Jag bakade nämligen ett gott matbröd till festen senast. Och till allas förvåning så blev det faktiskt gott. Ja så gott att min syster blev lite stött, hon hade lagat maten och den kom nu lite i skym undan matbrödet. Ja det var så hon tyckte att det var i alla fall, men jag tycker att maten var godare.

I alla fall här kommer nu receptet på det goda matbrödet. Jag har tagit ett recept från Renée Voltaires bok "Alltid hungrig", som jag förövrigt fick när jag låg på sjukhus. Kanske för att få mig ut ur den miljön och längta efter något annat än sjukhusmaten (Blää).'

Ja men nu har jag ju "tweekat" (e.g. skruvat) till den lite så att jag får den som jag vill att den sk vara. Originalet är ett focacciabröd, alltså ett Italienskt matbröd och dom kan verkligen få saker att smaka gott. Hemligheten är att använda ingredienser som man tycker om och har bra kvalitet.( oj här låter jag ju som den värsta kocken, hehe)

Degen:
1/2 paket jäst
4dl fingervarmt vatten.
Flingsalt eller havssalt, ta den du tycker om (ja, smaka på den)
3dl Dinkelmjöl (Ja Dinkel är bättre att använda och den smakar bättre)
3dl Fullkornsdinkelmjöl (Fibrer är bra)
1dl vanligt vetemjöl.
1/5 dl olivolja (Ta den godaste du har, ja här kan man också smaka och lukta sig fram)

Fyllning (eller "Topping"):
ca 1dl sesamfrön (fråga expediten i matbutiken, jaglovar det finns)
ca 1dl kalamata oliver.
och lite mer av det goda saltet.

Sätt ugnen på 200grader. landa jästen med vattnet så att den löser sig. Häll i några nypor av saltat ca 1 tesked. Rör om. Blanda i mjölet i ordningen Dinkel, fullkornsdinkelmjöl och sist vanligt mjöl (inte för att det spelar någon roll men ändå ville bara ha lite ordning på sakerna). Ok nu har du en deg låt den jäsa under handduk över skålen i 30 minuter. Då kan du ju börja prepparera dina andra igredienser. Kärna ur oliverna, ja nu skriker du säkert. Att kärna ut oliver kan ju tyckas vara jobbigt men det lönar sig i slutändan. Men om du är lat kan du ju välja urkärnade men bara om du tycker att dom är goda. Sesamföna kan du lätt rosta i en torr panna med lite salt, här ännu en gång om du är lat så behöver du inte rosta fröna.
När degen är färdig jäst så rör du ner den till en klump med hjälp av lite olivolja. Häll i oliverna och försök så gott det går att blanda in dom i degen. Lägg degen på plåt med ugnspapper och tryck ut den till en stor oval kaka. den ska vara ca 3-5 centimeter tjock. Strö på dina sesamfrön plus lite mer salt och häll lite av olivoljan över på toppen. Grädda i 20minuter och sedan är det bara att ta ut brödet, låta den svalna. Hälla några droppar av den sistas olivoljan och ät.

Hoppas det går bra och att det smakar.

För Spotify användare:
Min Tio i Topp lista
Min Topp lista
Min Soft Topp lista

Inga kommentarer: