torsdag, augusti 27, 2009

Karensdagen sprider svininfluensan.



Jag blev idag uppringd av Sahlgrenska Sjukhuset som undrade om jag kunde ställa upp på en telefonintervju med en reporter från GP (Göteborgsposten). I svininfluensans framfart har det blivet allt fler som lagts in in ECMO (Extracorporeal Membran Oxygenering) och med min erfarenhet i att ligga i en sådana ville man komma i kontakt med mig.

Jag har ju rekordet i Sverige med mina 52 dagar. Jag vet ingen som har slagit detta rekord ännu. Och det är ingen lek att ligga i ECMO det kan jag tala om för dig.

Jag fick även höra att fler och fler Svenskar har insjuknat i svininfluensan och det har gått så långt att vissa har fått läggas in i ECMO då deras hjärta och lunga har kollapsat under infektionen. Detta gällde faktiskt ganska unga människor i 20-års ålder.

Göteborg kommer nu att vaccinera alla sina lungtransplantations-patienter och jag kommer givetvis att se till att jag också blir det när vaccinet producerats. Jag har ju börjat jobba 50% och jag är rätt ute och omkring mig. Samt att karensdagarna gör så att sjuka människor kommer till jobbet i alla fall, fast dom borde vara hemma.

Vi bry oss bara om pengarna man mister då man blir sjuk och skiter i att man smittar ner sina arbetskompisar. Och problemet kommer säkert att kosta mer än vad man tjänar på att ha karensdagarna kvar. En vecka i ECMO kostar ca. 1 miljon kronor i skattepengar. Något att tänka på ...

Inga kommentarer: